Dietetikusok szakmai lehetőségei az interneten
Tizenöt–húsz évvel ezelőtt senki sem gondolta volna, hogy (m)ennyire átalakul a világ az internet megjelenése miatt. Világosan látjuk, hogy a folyamat megállíthatatlan: a világháló egyre jobban részévé válik mindennapi életünknek is. 2007 második félévében a 15–69 éves hazai lakosság körében 41%-os az internetpenetráció – több mint hárommillióan kapcsolódnak legalább havi rendszerességgel a világhálóra, a legalább hetente internetezők aránya pedig 37% (1). Az internetezők 56%-a, míg az élemódportálokat látogatók 58%-a szokott vásárlás előtt információkat keresni az interneten (2).
Célcsoport és érdeklődési kör
Az életmódportálok közül (a 2007 második félévében gyűjtött látogatottsági adatok elemzése alapján) a www.mindmegette.hu és a www.hazipatika.com a két legnépszerűbb. Az életmódportálok kedvelői között 53 és 46% a látogatói arányuk, de az összes internetező körében is megközelíti a 20%-ot. Ez az a téma, amely – a gazdaság mellett – az idősebb korosztályt is érdekli, ugyanis olvasóinak 21%-a 40–49 éves, míg 18%-a 50–69 éves (2).
Egyre több 60 évnél idősebb ember internetezik, s a nyugdíjasok közül kerül ki a világhálót felfedező új felhasználók többsége, akik legalább havonta egyszer rákapcsolódnak a hálóra (3, 4). Gyarapodik az „ezüstkor” számára készült tartalom és ama kezdeményezések száma, amelyek őket kívánják bevezetni az internet világába (pl. www.nagyi.net). Miért érdekes ez a dietetikus számára? Azért, mert ez a korosztály az egészségével és a táplálkozásával is többet kell foglalkozzon. Az online szolgáltatásokat igénybe vevők körének és szokásainak ismerete lényeges vállalkozásunk megjelenítése szempontjából is, hiszen ők a célcsoportunk tagjai.
Orvoslás és tanácsadás az interneten
Az internet forradalmi változásokat hoz az orvoslásban is. Az Egyesült Államokban már eléri a 25%-ot azoknak az aránya, akik havonta legalább egyszer orvosi kérdésekről tájékozódnak az interneten. Jobb, ha már most szembesülünk a ténnyel: ezeket az információkat öndiagnózisra és öngyógyításra is fel fogják használni a betegek (5).
Mindez a dietetikus munkája szempontjából számos kérdést vet fel, amelyek közül a gyakorlatban alighanem az online jelenlét módja és az internetes tanácsadás a két legfontosabb. Bár a dietetikus és a kliens közötti személyes találkozás nem pótolható levelekkel és fórumokon zajló „beszélgetéssel”, a tanácsadási lehetőséget nyilvánvalóan kiterjeszti az internetes kommunikáció. A telefonos tanácsadás példája is mutatja, mekkora igény van a segítség minden formájára, s milyen sokat tud segíteni a szakember akkor is, ha személyes találkozásra nincs mód.
Az e-mail, a chat vagy az online messenger révén folytatott konzultációnak természetesen megvannak a korlátai. A dietetikus nem tudja például a kliens állapotát olyan alaposan felmérni, ahogyan arra személyesen mód lenne, s az egyetlen csatornára szűkített kommunikáció sok félreértés lehetőségét hordozza magában, bár gyakran őszintébb is lehet. Az internet ezért klasszikus terápiára nem javasolható. Alkalmas azonban tanácsadásra, azaz általánosabb természetű tájékoztatásra, az első kapcsolatfelvétel megkönnyítésére, valamint a szakemberek elérhetőségének megadására.
Az internet mint a teammunka-tevékenység vivőközege alkalmat teremt távoli munkatársak gyors kommunikációjára, miközben a gyógyító tevékenység dokumentációs pontosságát növelheti, s a diagnosztikus és terápiás munkát új alapokra helyezi.
Van már olyan virtuális orvosi rendelő hazánkban is (www.orvosiszotar.hu), amelyen keresztül – egyetlen sms áráért – bárki elérheti „orvosát” a nap huszonnégy órájában otthonából, kényelmesen, teljes diszkrécióval. A www.varoszoba.hu azok számára jelent közösséget, akik valamely betegséggel és gyógyításával kapcsolatban keresnek információt és sorstársakat. A nemrégiben indult www.betegszoba.hu oldalra kórtörténeteket tölthetünk fel, de olvashatunk a többi felhasználó tapasztalatairól, valamint gyógyulásuk történetéről is.
A klasszikus orvos válaszol rovat mellett egyre gyakrabban találkozunk más egészségügyi szakértőkkel, így dietetikusokkal is. A www.dietetika.lap.hu linkgyűjtemény harminckét dietetikus szakértőt tart számon különböző portáloknál (6), s huszonöt olyan weboldalt, amelyet dietetikus szakember jegyez. Ha vállalkozásunk útjában csak a nem létező saját rendelő áll, s a közelben lakunk, lehetőségünk van az MDOSZ irodájában praktizálni, s a www.diet.hu honlap segítségével kliensre találni.
Internetes jelenlét szakértőként
Ha szakértői tevékenységet vállalunk egy internetes vállalkozásnál, portálnál, minden esetben kössünk szerződést (együttműködési megállapodást), amely nagyon pontosan rögzítse az együttműködés módját (hány napon belül kell megválaszolni a kérdéseket, előzetes szűrés után kapja-e a szakértő a kérdéseket, neki kell-e kiválogatnia a válaszra érdemes kérdéseket stb.). Fontos tisztázni a (napi, heti, havi) kérdéslimitet, a díjazás módját, a számlázás körülményeit és a szerződés időtartamát. Előfordulhat, hogy díjazás helyett vagy mellett a szakértő számára reklámlehetőséget nyújt az internetes portál (6). Ezt leginkább saját honlapunk/tanácsadásunk népszerűsítésére használhatjuk.
Honlapok és blogok
Manapság már nem kérdés, hogy egy vállalkozásnak, egy egészségügyi intézménynek vagy betegszervezetnek szüksége van-e honlapra, inkább az a dilemma, hogy mennyit áldozzon rá, hogyan találják meg az érdeklődők, s hogyan fejlessze tovább.
Honlap készítésére és tárolására számos olyan lehetőséget találunk, amely anyagilag nem megterhelő, de előteremthetünk forrást pályázatok révén is (7). Ne feledjük azonban, hogy „olcsó húsnak híg a leve”, vagyis a minőségre valamilyen szinten áldozni kell. Az egyszerűség, áttekinthetőség és könnyű navigáció egy honlap esetében mindennél fontosabb. Ezt nem könnyű megvalósítani, hiszen a grafikai tervezés külön szakma – az a legjobb, ha hozzáértőtől kérünk segítséget, s elfogadjuk a tanácsait. Az izgő-mozgó, túl színes, túl sok képet és/vagy betűtípust tartalmazó oldalak elvonják a figyelmet a lényegről. Saját készítésű honlapunk esetében a „kevesebb több” szabály érvényes. Szakmánk, hivatásunk az egészség, amelyhez a higiéné, a tisztaság és a profizmus kapcsolódik, nem pedig a szürkeség, az unalom és az egysíkúság. (7).
A formai megoldások csak segédeszközök mondanivalónk kifejtéséhez. Az internetre ne mint virtuális telefonkönyvre tekintsünk. Fontos, hogy honlapunkon egyszerűen megtalálják, mivel foglalkozunk, illetve hol vagyunk elérhetők, ez ugyanis számunkra is lényeges. A neten böngésző „júzer” bizonyos témakörben információt, tartalmat keres. Az internetben épp az a jó, hogy felülete gyakorlatilag végtelen, nem úgy, mint más, hagyományos médiumoké. A minőségi tartalmak ugyanúgy megtalálhatók, mint a felesleges butaságok. Ne feledjük, hogy mi, dietetikusok tudjuk a legjobb és naprakész táplálkozási-dietetikai információkkal ellátni az érdeklődőket.
Nem kell minden mondanivalót egy honlapba sűrítenünk. Indítsunk blogot! A webnapló vagy egyszerűen blog olyan internetes alkalmazás, amely időponttal ellátott bejegyzéseket tárol leggyakrabban – de nem szükségszerűen – fordított időrendi sorrendben. Magyar blogközösség pl. a http://blogol.hu, a http://blogter.hu és a www.freeblog.hu. Több céges honlap is működik ilyen formában, mégis inkább kiegészítő megoldásnak alkalmas, pl. újdonságok megjelenítésére. Hátránya, hogy gyakran kell frissíteni, míg előnye maga a közösség, az információk megosztása, valamint a hozzászólás lehetősége (7, 8).
A blogok népszerűsége rohamosan nő: az internetlátogatók 50%-a olvas ilyen jellegű tartalmakat, és saját webnaplója 12%-uknak van (1). A blogolvasókon keresztül szélesíthetjük célcsoportunkat, friss tartalmainkra feliratkozó olvasókat érhetünk el. A blog tematikus legyen (pl. receptek, étlapok, új termékek és szolgáltatások). Olyan témába vágjunk bele, amelyről bőven van/lesz mondanivalónk, s legalább heti rendszerességgel tudjuk frissíteni. Fontos, hogy arról írjunk, amiben járatosak vagyunk.
Statikus vagy dinamikus?
Statikusnak akkor nevezünk egy honlapot, ha a rajta megjelenő tartalom és struktúra állandó, programozói beavatkozás nélkül nem változik, s az oldal nem képes a felhasználóval alapszintű kommunikációra sem. Ezzel szemben a dinamikus honlapok lehetőséget adnak arra, hogy akár a felhasználók is alakítsák azokat: véleményezzék a termékeket, illetve hozzászóljanak egy hírhez vagy fórumtémához. A dinamikus honlapokon gyakorta találunk fórumokat, kommentálhatjuk a bejegyzéseket, hírlevélre iratkozhatunk fel vagy RSS-ben (Rich Site Summary vagy Really Simple Syndication – körülbelül: nagyon egyszerű információmegosztás) kérhetünk értesítést az új tartalmakról (8).
Közösségek, networking
A networking (személyes kapcsolatépítés és -ápolás) és a kapcsolati háló kifejezéseket gyakorta halljuk mostanában. Az interneten is a közösségek, a közösségi tartalmak és az interaktivitás iránt nő a felhasználók igénye. Az utóbbi években a letöltés mellett a feltöltés (képek, videók) is egyre többek napi gyakorlatává válik akár szórakozás, akár a munka területén. Videómegosztó szájtokat (www.youtube.com, a hazaiak közül pl. www.videa.hu, www.freevlog.hu) minden második internetező látogat legalább alkalmanként, 18%-uk pedig már legalább egyszer fel is töltött valamilyen videót az internetre (1).
Népszerűek a közösségi oldalak. Szinte mindenki tudja, mi az az iwiw. Sokan szidják, de mégis „rajta vannak”, mások inkább a Facebook, a Twitter vagy a MySpace elkötelezett hívei. A lényeg: mutasd meg magad, s találj ismerősöket, tartozz egy csoporthoz, esetleg csináljatok valamit együtt.
Magunk is építhetünk közösséget, de nem csak közösségi oldalakon. Ez akár egy Google-csoport is lehet, amelynek tagjait meghívjuk vagy szabadon csatlakozhatnak. A cél: adott témakörben információk megosztása a hírlevélnél interaktívabb formában.
Hitelesség, szakmaiság
Minden nyomtatott és internetes megjelenésünk, médiaszereplésünk kapcsán ügyeljünk a szakmaiságra és a hitelességre. Készítsünk magunkról bemutatkozó oldalt, mutassuk meg referenciáinkat.
Tájékozódjunk, legyünk szakmailag naprakészek. Segítenek ebben pl. az MDOSZ hírlevelei és a szaklapok egyre gyakoribb internetes elérhetőségei is. Bátran szemezhetünk ezekből, s információkat, híreket tehetünk fel weboldalunkra. Ne feledkezzünk meg sohasem a forrás megjelöléséről, s helyezzünk el hivatkozást (linket). Értesítsük, akitől idéztünk, hátha nyerünk egy olvasót vagy egy olyan személyt, aki legközelebb a mi honlapunkra hivatkozik.
Weboldalunk minden látogatója potenciális ügyfél. A korrekt tájékoztatás szolgáltatásaink jellegével, elérhetőségével és árával kapcsolatban is elengedhetetlen. Az egészségügyi szolgáltatások igénybevételekor nem az áruk az elsődleges szempont, tehát a szolgáltatás sikere nem abban rejlik, hogy a lehető legolcsóbb legyen, hanem hogy első pillanattól fogva bizalmat ébresszünk leendő klienseinkben. Mit sem ér azonban bizalom, ha az internetező hiába keres bennünket, dietetikusokat a világhálón.
Irodalom
1. NRC: Internetpenetráció – 2007. II. félév. URL: http://www.nrc.hu/kutatas/piackutatasprezentaciok?page=details&oldal=1&news_id=471&parentID=930 (2008. március 12.)
2. NRC: Vertikális portálok és látogatóik. URL: http://www.nrc.hu/kutatas/piackutatasprezentaciok?page=details&oldal=1&news_id=469&parentID=930 (2008. április 8.)
3. Darvas, P.: 2007 – bővülő internethasználat. Szonda Ipsos. URL: http://www.szondaipsos.hu/hu/ipsos/nethaszn (2008. május 15.)
4. Kozák, Á.: Kincskeresők. Pillanatfelvétel a magyar fogyasztóról. HVG, Budapest, 2008
5. Watson. R.: Jövő-dosszié. Mit jósol a jelen a következő öt évtizedre? HVG, Budapest, 2008
6. Lelovics, Zs., Kovács, I.: Szakdolgozók az Interneten. Hivatásunk, 1, 20, 2007
7. Kovács, I.: Honlapkészítés egyszerűen és olcsón. Hivatásunk, 2, 9, 2007
8. Kovács, I.: Hogyan tegyük interaktívvá weboldalunkat? Hivatásunk, 3, 14, 2007
Kovács Ildikó, Lelovics Zsuzsanna dietetikusok
Megjelent: Új Diéta 2008/3-4
Célcsoport és érdeklődési kör
Az életmódportálok közül (a 2007 második félévében gyűjtött látogatottsági adatok elemzése alapján) a www.mindmegette.hu és a www.hazipatika.com a két legnépszerűbb. Az életmódportálok kedvelői között 53 és 46% a látogatói arányuk, de az összes internetező körében is megközelíti a 20%-ot. Ez az a téma, amely – a gazdaság mellett – az idősebb korosztályt is érdekli, ugyanis olvasóinak 21%-a 40–49 éves, míg 18%-a 50–69 éves (2).
Egyre több 60 évnél idősebb ember internetezik, s a nyugdíjasok közül kerül ki a világhálót felfedező új felhasználók többsége, akik legalább havonta egyszer rákapcsolódnak a hálóra (3, 4). Gyarapodik az „ezüstkor” számára készült tartalom és ama kezdeményezések száma, amelyek őket kívánják bevezetni az internet világába (pl. www.nagyi.net). Miért érdekes ez a dietetikus számára? Azért, mert ez a korosztály az egészségével és a táplálkozásával is többet kell foglalkozzon. Az online szolgáltatásokat igénybe vevők körének és szokásainak ismerete lényeges vállalkozásunk megjelenítése szempontjából is, hiszen ők a célcsoportunk tagjai.
Orvoslás és tanácsadás az interneten
Az internet forradalmi változásokat hoz az orvoslásban is. Az Egyesült Államokban már eléri a 25%-ot azoknak az aránya, akik havonta legalább egyszer orvosi kérdésekről tájékozódnak az interneten. Jobb, ha már most szembesülünk a ténnyel: ezeket az információkat öndiagnózisra és öngyógyításra is fel fogják használni a betegek (5).
Mindez a dietetikus munkája szempontjából számos kérdést vet fel, amelyek közül a gyakorlatban alighanem az online jelenlét módja és az internetes tanácsadás a két legfontosabb. Bár a dietetikus és a kliens közötti személyes találkozás nem pótolható levelekkel és fórumokon zajló „beszélgetéssel”, a tanácsadási lehetőséget nyilvánvalóan kiterjeszti az internetes kommunikáció. A telefonos tanácsadás példája is mutatja, mekkora igény van a segítség minden formájára, s milyen sokat tud segíteni a szakember akkor is, ha személyes találkozásra nincs mód.
Az e-mail, a chat vagy az online messenger révén folytatott konzultációnak természetesen megvannak a korlátai. A dietetikus nem tudja például a kliens állapotát olyan alaposan felmérni, ahogyan arra személyesen mód lenne, s az egyetlen csatornára szűkített kommunikáció sok félreértés lehetőségét hordozza magában, bár gyakran őszintébb is lehet. Az internet ezért klasszikus terápiára nem javasolható. Alkalmas azonban tanácsadásra, azaz általánosabb természetű tájékoztatásra, az első kapcsolatfelvétel megkönnyítésére, valamint a szakemberek elérhetőségének megadására.
Az internet mint a teammunka-tevékenység vivőközege alkalmat teremt távoli munkatársak gyors kommunikációjára, miközben a gyógyító tevékenység dokumentációs pontosságát növelheti, s a diagnosztikus és terápiás munkát új alapokra helyezi.
Van már olyan virtuális orvosi rendelő hazánkban is (www.orvosiszotar.hu), amelyen keresztül – egyetlen sms áráért – bárki elérheti „orvosát” a nap huszonnégy órájában otthonából, kényelmesen, teljes diszkrécióval. A www.varoszoba.hu azok számára jelent közösséget, akik valamely betegséggel és gyógyításával kapcsolatban keresnek információt és sorstársakat. A nemrégiben indult www.betegszoba.hu oldalra kórtörténeteket tölthetünk fel, de olvashatunk a többi felhasználó tapasztalatairól, valamint gyógyulásuk történetéről is.
A klasszikus orvos válaszol rovat mellett egyre gyakrabban találkozunk más egészségügyi szakértőkkel, így dietetikusokkal is. A www.dietetika.lap.hu linkgyűjtemény harminckét dietetikus szakértőt tart számon különböző portáloknál (6), s huszonöt olyan weboldalt, amelyet dietetikus szakember jegyez. Ha vállalkozásunk útjában csak a nem létező saját rendelő áll, s a közelben lakunk, lehetőségünk van az MDOSZ irodájában praktizálni, s a www.diet.hu honlap segítségével kliensre találni.
Internetes jelenlét szakértőként
Ha szakértői tevékenységet vállalunk egy internetes vállalkozásnál, portálnál, minden esetben kössünk szerződést (együttműködési megállapodást), amely nagyon pontosan rögzítse az együttműködés módját (hány napon belül kell megválaszolni a kérdéseket, előzetes szűrés után kapja-e a szakértő a kérdéseket, neki kell-e kiválogatnia a válaszra érdemes kérdéseket stb.). Fontos tisztázni a (napi, heti, havi) kérdéslimitet, a díjazás módját, a számlázás körülményeit és a szerződés időtartamát. Előfordulhat, hogy díjazás helyett vagy mellett a szakértő számára reklámlehetőséget nyújt az internetes portál (6). Ezt leginkább saját honlapunk/tanácsadásunk népszerűsítésére használhatjuk.
Honlapok és blogok
Manapság már nem kérdés, hogy egy vállalkozásnak, egy egészségügyi intézménynek vagy betegszervezetnek szüksége van-e honlapra, inkább az a dilemma, hogy mennyit áldozzon rá, hogyan találják meg az érdeklődők, s hogyan fejlessze tovább.
Honlap készítésére és tárolására számos olyan lehetőséget találunk, amely anyagilag nem megterhelő, de előteremthetünk forrást pályázatok révén is (7). Ne feledjük azonban, hogy „olcsó húsnak híg a leve”, vagyis a minőségre valamilyen szinten áldozni kell. Az egyszerűség, áttekinthetőség és könnyű navigáció egy honlap esetében mindennél fontosabb. Ezt nem könnyű megvalósítani, hiszen a grafikai tervezés külön szakma – az a legjobb, ha hozzáértőtől kérünk segítséget, s elfogadjuk a tanácsait. Az izgő-mozgó, túl színes, túl sok képet és/vagy betűtípust tartalmazó oldalak elvonják a figyelmet a lényegről. Saját készítésű honlapunk esetében a „kevesebb több” szabály érvényes. Szakmánk, hivatásunk az egészség, amelyhez a higiéné, a tisztaság és a profizmus kapcsolódik, nem pedig a szürkeség, az unalom és az egysíkúság. (7).
A formai megoldások csak segédeszközök mondanivalónk kifejtéséhez. Az internetre ne mint virtuális telefonkönyvre tekintsünk. Fontos, hogy honlapunkon egyszerűen megtalálják, mivel foglalkozunk, illetve hol vagyunk elérhetők, ez ugyanis számunkra is lényeges. A neten böngésző „júzer” bizonyos témakörben információt, tartalmat keres. Az internetben épp az a jó, hogy felülete gyakorlatilag végtelen, nem úgy, mint más, hagyományos médiumoké. A minőségi tartalmak ugyanúgy megtalálhatók, mint a felesleges butaságok. Ne feledjük, hogy mi, dietetikusok tudjuk a legjobb és naprakész táplálkozási-dietetikai információkkal ellátni az érdeklődőket.
Nem kell minden mondanivalót egy honlapba sűrítenünk. Indítsunk blogot! A webnapló vagy egyszerűen blog olyan internetes alkalmazás, amely időponttal ellátott bejegyzéseket tárol leggyakrabban – de nem szükségszerűen – fordított időrendi sorrendben. Magyar blogközösség pl. a http://blogol.hu, a http://blogter.hu és a www.freeblog.hu. Több céges honlap is működik ilyen formában, mégis inkább kiegészítő megoldásnak alkalmas, pl. újdonságok megjelenítésére. Hátránya, hogy gyakran kell frissíteni, míg előnye maga a közösség, az információk megosztása, valamint a hozzászólás lehetősége (7, 8).
A blogok népszerűsége rohamosan nő: az internetlátogatók 50%-a olvas ilyen jellegű tartalmakat, és saját webnaplója 12%-uknak van (1). A blogolvasókon keresztül szélesíthetjük célcsoportunkat, friss tartalmainkra feliratkozó olvasókat érhetünk el. A blog tematikus legyen (pl. receptek, étlapok, új termékek és szolgáltatások). Olyan témába vágjunk bele, amelyről bőven van/lesz mondanivalónk, s legalább heti rendszerességgel tudjuk frissíteni. Fontos, hogy arról írjunk, amiben járatosak vagyunk.
Statikus vagy dinamikus?
Statikusnak akkor nevezünk egy honlapot, ha a rajta megjelenő tartalom és struktúra állandó, programozói beavatkozás nélkül nem változik, s az oldal nem képes a felhasználóval alapszintű kommunikációra sem. Ezzel szemben a dinamikus honlapok lehetőséget adnak arra, hogy akár a felhasználók is alakítsák azokat: véleményezzék a termékeket, illetve hozzászóljanak egy hírhez vagy fórumtémához. A dinamikus honlapokon gyakorta találunk fórumokat, kommentálhatjuk a bejegyzéseket, hírlevélre iratkozhatunk fel vagy RSS-ben (Rich Site Summary vagy Really Simple Syndication – körülbelül: nagyon egyszerű információmegosztás) kérhetünk értesítést az új tartalmakról (8).
Közösségek, networking
A networking (személyes kapcsolatépítés és -ápolás) és a kapcsolati háló kifejezéseket gyakorta halljuk mostanában. Az interneten is a közösségek, a közösségi tartalmak és az interaktivitás iránt nő a felhasználók igénye. Az utóbbi években a letöltés mellett a feltöltés (képek, videók) is egyre többek napi gyakorlatává válik akár szórakozás, akár a munka területén. Videómegosztó szájtokat (www.youtube.com, a hazaiak közül pl. www.videa.hu, www.freevlog.hu) minden második internetező látogat legalább alkalmanként, 18%-uk pedig már legalább egyszer fel is töltött valamilyen videót az internetre (1).
Népszerűek a közösségi oldalak. Szinte mindenki tudja, mi az az iwiw. Sokan szidják, de mégis „rajta vannak”, mások inkább a Facebook, a Twitter vagy a MySpace elkötelezett hívei. A lényeg: mutasd meg magad, s találj ismerősöket, tartozz egy csoporthoz, esetleg csináljatok valamit együtt.
Magunk is építhetünk közösséget, de nem csak közösségi oldalakon. Ez akár egy Google-csoport is lehet, amelynek tagjait meghívjuk vagy szabadon csatlakozhatnak. A cél: adott témakörben információk megosztása a hírlevélnél interaktívabb formában.
Hitelesség, szakmaiság
Minden nyomtatott és internetes megjelenésünk, médiaszereplésünk kapcsán ügyeljünk a szakmaiságra és a hitelességre. Készítsünk magunkról bemutatkozó oldalt, mutassuk meg referenciáinkat.
Tájékozódjunk, legyünk szakmailag naprakészek. Segítenek ebben pl. az MDOSZ hírlevelei és a szaklapok egyre gyakoribb internetes elérhetőségei is. Bátran szemezhetünk ezekből, s információkat, híreket tehetünk fel weboldalunkra. Ne feledkezzünk meg sohasem a forrás megjelöléséről, s helyezzünk el hivatkozást (linket). Értesítsük, akitől idéztünk, hátha nyerünk egy olvasót vagy egy olyan személyt, aki legközelebb a mi honlapunkra hivatkozik.
Weboldalunk minden látogatója potenciális ügyfél. A korrekt tájékoztatás szolgáltatásaink jellegével, elérhetőségével és árával kapcsolatban is elengedhetetlen. Az egészségügyi szolgáltatások igénybevételekor nem az áruk az elsődleges szempont, tehát a szolgáltatás sikere nem abban rejlik, hogy a lehető legolcsóbb legyen, hanem hogy első pillanattól fogva bizalmat ébresszünk leendő klienseinkben. Mit sem ér azonban bizalom, ha az internetező hiába keres bennünket, dietetikusokat a világhálón.
Irodalom
1. NRC: Internetpenetráció – 2007. II. félév. URL: http://www.nrc.hu/kutatas/piackutatasprezentaciok?page=details&oldal=1&news_id=471&parentID=930 (2008. március 12.)
2. NRC: Vertikális portálok és látogatóik. URL: http://www.nrc.hu/kutatas/piackutatasprezentaciok?page=details&oldal=1&news_id=469&parentID=930 (2008. április 8.)
3. Darvas, P.: 2007 – bővülő internethasználat. Szonda Ipsos. URL: http://www.szondaipsos.hu/hu/ipsos/nethaszn (2008. május 15.)
4. Kozák, Á.: Kincskeresők. Pillanatfelvétel a magyar fogyasztóról. HVG, Budapest, 2008
5. Watson. R.: Jövő-dosszié. Mit jósol a jelen a következő öt évtizedre? HVG, Budapest, 2008
6. Lelovics, Zs., Kovács, I.: Szakdolgozók az Interneten. Hivatásunk, 1, 20, 2007
7. Kovács, I.: Honlapkészítés egyszerűen és olcsón. Hivatásunk, 2, 9, 2007
8. Kovács, I.: Hogyan tegyük interaktívvá weboldalunkat? Hivatásunk, 3, 14, 2007
Kovács Ildikó, Lelovics Zsuzsanna dietetikusok
Megjelent: Új Diéta 2008/3-4
Megjegyzések