A jégkrém jobb, mint gondolnád!

Háttér, fogyasztói szokások
Az Algida az utóbbi években több országban (Olaszországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Németországban és Svédországban) vizsgálta a fogyasztói szokásokat. Országonként százötrven (n = 750) megkérdezés történt. Az első szakaszban a fogyasztói szokások vizsgálatára került sor (mélyinterjúra a fogyasztó otthonában), majd a fogyasztásra is rákérdeztek: kérdőív kitöltése és étrendi napló vezetése (egy hét) alapján térképezték fel a jégkrém és más snackek helyét az étrendben.
A jégkrémek az inkább rossz, mint jó kategóriában végeztek. A fogyasztók általános véleménye az volt, hogy nassolni (csokoládét, jégkrémet, kekszet, savanyú cukrot enni) csak hetente egyszer lenne szabad. A jégkrémfogyasztást heti egy, de inkább havi két-három alkalommal tartják elfogadhatónak. Míg Magnumot ritkábban, mint havonta, csokiszeletet hetente lehet enni a megkérdezettek szerint.
Általános tapasztalat, hogy a fogyasztók minden országban tájékozatlanok a tápanyagtartalmakkal kapcsolatban, bizonytalanok a különböző élelmiszerek kedvező tulajdonságainak megítélésében, s fogyasztói preferenciáik is vegyesek.

Mit gondol a szakember?
Az Unilever Algida üzletágának 2006 márciusában végzett felméréséből az derült ki, hogy a különböző élelmiszercsoportok megítélésében a hazai dietetikusok nagyon eltérnek az európai szakemberektől. Kollégáink a jégkrémek étrendbe való beilleszthetőségéről igen szigorú elveket vallanak, még a light termékek esetében is. Az európai dietetikusok 76%-a hetente többször is elképzelhetőnek tartja például a Carte d’Or light jégkrémek fogyasztását a hazai 36%-os aránnyal ellentétben. Míg az európai kollégák 50%-a a normál családi jégkrém fogyasztását heti egy-két alkalommal engedélyezi, addig erről a magyar dietetikusok mindössze 8%-a gondolkodik hasonlóképpen.

Pályázat a vitalitás jegyében
Az Unilever Algida jégkrémüzletága 2007 tavaszán pályázatot írt ki dietetikusok számára Étrend és vitalitás címmel. A pályázat nem titkolt célja a dietetikusok véleményének megismerése, termékismeretük bővítése és véleményük esetleges befolyásolásának reménye volt.
A napjainkban oly divatos témáról a pályázó dietetikusok rövid, konkrét esszé keretében vallottak. Megfogalmazták, hogy mit jelent számukra táplálkozási szempontból a vitalitás, ehhez milyen tanácsokat adnak dietetikusként, s hogyan látják a jégkrémek szerepét a kiegyensúlyozott étrendben. Az utóbbi elképzelésüket a gyakorlatban is bizonyították egyhetes, 2000 kcal energiatartalmú mintaétrend összeállításával.
A hazai táplálkozási szakemberek számára az Algida informatív és egyben dekoratív füzetet állított össze Kóstolj bele az édes életbe! (A jégkrém a kiegyensúlyozott táplálkozás része) címmel, amely minden dietetikushoz eljutott az Új Diéta szakmai folyóirat mellékleteként. A huszonöt oldalas, olvasmányos, mégis szakmai anyag fő üzenete: „A jégkrém jobb, mint gondolnád!” A dietetikusok felkészülését a www.algida.hu weboldal háttéranyagai is segítették, amelyek a Algida teljes termékskálájához részletes útmutatót adtak, beleértve a jégkrémek összetételét, valamint tápanyag- és allergéntartalmát is.

Miről vallanak a pályaművek?
A pályázathoz kapcsolódó információk áttanulmányozása a várt módon megmozgatta a táplálkozási szakemberek fantáziáját. A pályázatok fele fiatal, frissen végzett (vagy még hallgató) dietetikustól érkezett, de több szakmai hírnevet szerzett táplálkozási szakember is adott be pályaművet.
„Hogy mi is az a vitalitás? Ahány ember, annyiféle megfogalmazás” – idézzük az egyik pályázótól. „Az örökös megfelelni akarás, a görcsös munkavégzés, az egzisztencia, karrier utáni törtetés közben sokszor észre sem vesszük, hogy elvész életünkből a tudatos, egészséges, vitális mindennapok igénye.”
Egy másik pályamunka szerint: „A vitalitás szó magában hordozza az egyensúlyt, erőt, koncentrálóképességet, lendületességet és vidámságot. Táplálkozásunkra lefordítva ez megegyezik a mértékletesen fogyasztott, alaposan megválogatott, friss, változatos, ízletes és könnyű ételeinkkel, a modern, kiegyensúlyozott étrenddel.”
Örvendetes, hogy a pályázó dietetikusok saját gyakorlatukból hoztak példákat: „Az élelmiszerekről, különösen a kedvelt ételekről való lemondás szükségtelensége egyfajta boldogsággal tölti el klienseinket, miközben ha jobb kedvünk van, azok ízét is jobban érezzük, így kevesebb étel-ital is elegendő ugyanolyan intenzitású íz eléréséhez. Ezt fontos tudnunk annak érdekében, hogy meggyőzzük klienseinket, érdemes a minőségi élelmiszerekre költeni, mert azok bár lehet, hogy alkalmanként többe kerülnek, de hosszú távon nem drágábbak.” „Kis lépésekben, lassan változtatni a szokásokon általában könnyebb, s pszichésen is jobban viselik a klienseink, mint a radikális változtatásokat. Néha azonban szükség van a nagy lépésekre, hiszen a szakadékon is csak ugrással tudunk átjutni.”
A beküldött mintaétrendekben a dietetikusok változatosan alkalmazták a jégkrémeket desszertként vagy kisétkezések keretében, hetente legalább három alkalommal.

Eredmények
A pályázatokat háromtagú zsűri értékelte ki. Az első helyezett a párjával hosszú hétvégét tölthet Rómában, továbbá előadóként szerepelt az Algida Vitalitás Weekenden 2007. június 1-je és 3-a között. A második és harmadik helyezett szintén kétszemélyes részvételt nyert erre a hétvégére a Hotel Európa Fittbe, valamint Algida termékcsomagot is kapott. A pályázat díjazottjainak az Algida képviselője adta át a nyereményeket az MDOSZ májusi konferenciáján.
S hogy kik a boldog nyertesek? I. helyezett: Lelovics Zsuzsanna, II. helyezett: Barcza Zsuzsanna, III. helyezett: Bódog Andrea. A díjazottaknak szeretettel gratulálunk!
Ahogy az egyik pályázó írja: „Szinte semmibe sem kerül a tudatosság! Néhány gondolat az egész: figyeljünk oda táplálkozásunkra, rendszeresen mozogjunk, szenteljünk némi időt önmagunkra és családunkra, testünk-lelkünk jelzéseire, az aktív pihenésére és regenerálódásra! Mert a vitalitás nem csupán egy fogalom, a vitalitás életforma!” A kiírók örömére az is a pályázók véleményét tükrözi, hogy: „A kis energia- és zsírtartalmú termékek kifejlesztése révén immár a testtömegcsökkentő, ún. fogyókúrás étrendbe is a megérdemelt helyre kerülhetnek a jégkrémek.”

Kovács Ildikó dietetikus
Megjelent: Új Diéta 2007/3-4

Megjegyzések